Bu bölüm arşiv niteliğindedir. Güncel sitemiz için lütfen tıklayın.

Kılıçdaroğlu her şeyin farkında

BARIŞ YARKADAŞ

Siyasette Stratejik Planlama

ELFİN TATAROĞLU

Adalet suç işlerse!

NURHAN YÖNEZER

Amerika’da olsa... ve Rahman Altın

NECEF UĞURLU

21 Ekim 2014

 

KÜLTÜR-SANAT

10 Kasım 2008

“Türkiye bir başarı öyküsüdür”

Aktör Halit Ergenç, sürekli araştıran, hep sorgulayan ve memleket meselelerine kafa yoran bir adam.

reklam
ALPER TURGUT

Lise yıllarından beri şarkı söylemeyi seven Ergenç, mutsuz bir mühendis olmamak adına Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri'nden ayrılıp Mimar Sinan Üniversitesi Opera ve Müzikal Tiyatro Oyunculuğu Bölümü’nü bitirmiş. Müzikal, opera, bale, dans, tiyatro, film, TV dizisi, dublaj, reklam, yarışma programı sunuculuğu… Onun marifetleri saymakla tükenmiyor ve el attığı her işten alnının akıyla çıkmasını da beceriyor. Yıllarca geçim sıkıntısı çeken, zorluklar ve yokluklarla boğuşan ve en nihayetinde “Zerda” ve “Kara Melek” dizileriyle Şeytanın bacağını kıran Ergenç, sanırım bilmeyen kalmamıştır; dillere pelesenk olmuş -bence artık gına da getirmiş- pek çok hayranlı “Binbir Gece” dizisinin de başrol oyuncusu… O, gösterimdeki “Devrim Arabaları” adlı filmde ise dahi mühendislerden Uğur Engin’i canlandırıyor. Halit Ergenç ile magazine bulaşmadan, özel hayatını -bugünlerde biten evliliği her gün manşetlerde- deşifre ve delik deşik etmeden bir söyleşi gerçekleştirdik.



—Diziler, bir oyuncunun ekmek kapısı… Ancak her açıdan verdiği kadar alıp götürdüğü de olmuyor mu?

Oyuncunun atlet olduğunu varsayalım, işte o vakit, diziler maraton ise filmler kısa mesafe yarışıdır. Dizide devamlılık için çok ciddi egzersiz yapmalısınız. Özel çalışmak ve tempoyu ayarlamak çok önemli… Zaman dar, bu nedenle hızlı ve ciddi olmalısınız. Aynı karakteri iki, üç yıl farklı yönlerinden tutup götürmek, aslında hiç kolay değil. Eskiden kaliteden ödün veriliyordu, şimdilerde rakipler de güçlü ve sağlam projelerle geldiği için senaristler ve yönetmenler, uzun soluklu dizilere çok daha fazla özen göstermeye başladılar. Düşünün öğrencisiniz, aylarca karne dönemini beklersiniz, dizilerde ise karne, reyting raporlarıyla ertesi gün verilir. Hatasıyla sevabıyla bu bir iş… Gayet riskli bir iş… Öyle bakmalı… Ve ayriyeten dizilerin, sinema filmi için iyi bir deneyim olduğu da gözden kaçırılmamalı…

—Hangi yönetmenler çalışmak istersiniz ve yeni film projeleriniz var mı?

Çok değerli bir yönetmen, hayli ses getirecek yeni filminde -adını saklamamı istediği malum yapım, gerçekten dört dörtlük kotarılmış bir eser- bana rol teklif etti ama “Binbir Gece”ye verdiğimiz söz sebebiyle projeye dâhil olamadım. Kimseyi yarı yolda bırakmadım, o yönetmenle gelecekte bir film çekmek isterim. Zeki Demirkubuz’un tarzını seviyorum, Ferzan Özpetek’in filmlerindeki rahatlığı ve duygusal hali çok beğeniyorum. Çalışmayı en çok arzuladığım başlıca yönetmenler ise Reha Erdem ve Çağan Irmak... Yeri gelmişken söyleyeyim, Türk sinemasının geleceğini çok parlak görüyorum, çünkü artık hem genç hem de üstün yetenekli yönetmenlerimiz var.

—Peki, sahneleri özlüyor musunuz?


Sahnelerle setleri kıyaslamak mümkün değil, ikisi gerçekten çok ayrı ve farklı şeyler. Dormen Tiyatrosu’nda çalıştım, ABD’de çocuk müzikallerinde oynadığımda ise 2000 yılıydı. Aradan çok uzun zaman geçti. Şimdi iyi bir iş olursa ve benimde içime sinerse tekrar sahneye çıkmayı düşünebilirim. Ve komediye dair oyunları sahnelemek ve seyirciyi güldürmek gerçekten zordur. Çünkü dün güldüğünüz şeye yarın gülmezsiniz, eskiden komik dediğiniz espri bugün bir anlam ifade etmeyebilir.

—Gelelim “Devrim Arabaları”na…

Devlet Başkanı Cemal Gürsel’in emriyle, 1961'de 23 mühendis, bir otomobil yaratmak için kolları sıvıyorlar. Yıllarca toplu iğne dahi üretemeyen bir ülke, 130 günde tüm altyapı eksikliğine karşın yüzde yüz Türk işi bir araba yaratmayı başarıyor. —Bir örneği Eskişehir’de bulunuyor- Bu gerçek anlamda Türk insanına dair çok özel bir başarı öyküsüdür. Hatta aynı dönemde üretilen Japon ve Çek otomobillerden daha iyi ve daha üstün bir araba bu… Devrim’in üretimi sürseydi belki de elin yabancısı iç işlerimize müdahale etmeyecek, edemeyecek ve bize “sizler kendi topraklarınızda petrol çıkaramazsınız” diyemeyecekti. İşte biz ekip olarak bu filme omuz verdik, ülkemiz çocukları yaşanan her şeyi bilsin ve içindeki cevheri fark etsin istedik.



—Bir oyuncu hayatın her alanından beslenmelidir, buna siyasette dâhil. Katılır mısınız?

Cumhuriyet’imiz, yaşanan onca şeye karşın kuruluşundaki sağlam maya yüzünden hala dimdik ayakta, Türkiye, bütünüyle bir başarı öyküsüdür. Çok fazla derine inmek istemiyorum ancak şu an neler olup bittiğini görüyorum. Her şeyin gayet farkındayım. Mustafa Kemal Atatürk önderliğinde -1927 yılında- ülkenin ilk uçak fabrikası inşa edildi. Bu millet orada 185 tane uçak üretti, hatta yurtdışından uçak sipariş edildi. Ama “Biz kim uçak yapmak kim” diyen görüş galip geldi ve fabrika kapandı. Yerine traktör fabrikası açıldı. “İstikbal göklerdedir” diyen Atatürk’e kulak verseydik bugün gökyüzü bizim olurdu.

Hani bize lisede öğrettiler ya, Türkiye kendi kendine yetebilen -tarım vs. vs.- bir ülkedir diye… Peki, bugün durum nedir? Her şey satılık ve üretim yapılmadığı için ne varsa dışarıdan ithal ediliyor. Biz nicesine sahipken değişmez dediğimiz değerlerimizden de vazgeçer hale gelmişiz. İşgal kuvvetleri başaramadı ancak biz başardık. Bu ülkenin toprakları toptan satılığa çıkarıldı. Biliyoruz ki; ülke bölünmeye çalışılıyor. Çözüm Atatürk’ün gençliğe hitabesini yani birinci vazifeyi anlamaktan ve uygulamaktan geçiyor.









Lütfen tüm alanları doldurun. Girdiğiniz bilgiler kesinlikle yayınlanmayacak, başka bir amaçla kullanılmayacaktır.








Lütfen tüm alanları doldurun. E-mail adresiniz kesinlikle yayınlanmayacak, başka bir amaçla kullanılmayacaktır.

DİĞER RÖPORTAJLARIMIZ